Tu ste: Home // Kupusište // Likovnost // Moskvin list na zadarskom međunožju

Moskvin list na zadarskom međunožju

Blue_nosesAleksandr Šaburov i Vjačeslav Mizin ruski je dvojac koji je svoj umjetnički izraz izgradio na sprdnji sa svim strukturiranim vrijednostima i etabliranim simbolima, dolazili oni iz umjetničke produkcije, popularne simbolike ili, naravno, politike. Tako se ovo proljeće na izložbi u zadarskoj Gradskoj loži nižu radovi koji se rugaju ruskim ikonama, ali i mnogim drugim motivima tranzicije i jednoumlja bio koje vrste, u kojem se, prirodna stvar, i sami prepoznajemo.

blue-noses_chechen-marilyn

Čečenska Merlinka, jedan od radova Plavih nosova koji je za Galeriju umjetnina Narodnog muzeja Zadar bio previše, “iz sigurnosnih razloga”

Klinci iz našeg kvarta serijal je fotografija urednih moskovskih dječaka kojima je na lice nalijepljena maska s licem Vladimira Putina. Ako se čini hrabrim sprdati onakvog Putina kakav danas žari i pali domovinom i prijeti cijelom svijetu, čini se krivo, jer rad ruskog dvojca pod imenom Plavi nosovi gubi bilo kakvu relevantnost ako se boji dotaknuti nedodirljive teme. Prvo pravilo tog kavanskog, narodnog humora na kojem baziraju svoju, uvjetno rečeno, nisku umjetnost je –  rugati se svima. Pa se tako na njihovim fotografijama nižu i povijesne ikone, Che Guevara u poznim godinama, debel i pijan na kauču, Lenjin koji se kupa u kadi socijalne tj. hiper-realistične kupaonice, zarđalih cijevi i plijesni po zidovima… Tu je potom i serijal rekonstrukcija vrhunaca suprematističkih slika reproduciran u hrani – oblici Maljeviča i Kandinskog reproducirani su sirom i salamom. Na tapetu su nadalje i NATO, homofobija, religijska mržnja, socrealistička ikonografija, Harry Potter i Marilyn Monroe, ipak – bez ove posljednje. Čečenska Marilyn je, zajedno sa šest drugih radova koji tematiziraju motive koji su ili se mogu tumačiti kao povezane s Islamom, izbačena s izložbe, tiho i bez obrazloženja, pa je Gradska loža ovog lipnja ostala potpuno Islam-free prostor.

Najljepši zalazak demokracije na svijetu

Gradska loža, valja spomenuti, jedan je najprominentnijih zadarskih galerijskih prostora. Mletačka zgrada iz šesnaestog stoljeća centralno je mjesto glavnog gradskog trga. Iako trg jest kvadratni, njegov centar nije rekonstrukcija kandelabra iz devetnaestog stoljeća koja se nalazi na geometrijskom centru trga, a slavi činjenicu da je Zadar jedan od prvih hrvatskih gradova osvijetljen električnom energijom. Osim tehnološkim progresom, Zadar od prije stotinu godina ponosio se i kulturom, tu su izdavani neki on najvažnijih hrvatskih časopisa, ulicama su šetali Vojnović i Nazor, krema hrvatske kulture slila se u ovaj grad, a sam centar tog grada je i centar Narodnog trga koji se nalazi upravo na pristupnom stubištu Gradske lože, na kojem se križaju Široka ulica (poznatija kao Kalelarga) i glavni ulaz u grad, ulica koja je produžetak gradskog mosta. Dakle, izložba ruskih autora postavljena je na zadarskom centralnom, nezaobilaznom i najviđenijem mjestu.

Blue_noses2

Aleksandr Šaburov i Vjačeslav Mizin ispred jednog od svojih poznatijih kontroverznih radova “Era of Mercy” koji prikazuje dvojicu ruskih policajaca u strastvenome klinču

Međutim, nije to onaj isti kulturni i progresivni Zadar od prije stotinu godina, danas su ovdje stvari nešto nazadnije, što će prepoznati i sami autori. „Ovo nam se nije događalo ni u Rusiji“, kažu Šaburov i Mizin, jasno atributirajući svoju rodnu domovinu kao problematičnu, nazadnu, sklonu ideologiji i cenzuri. Takva je Rusija, a evo, mi smo još gori, kažu autori. „Šokirani smo, ovo nismo očekivali u Hrvatskoj. Ovo je cenzura i pitamo se zašto nam se to dogodilo baš ovdje u Zadru.“

Rusija je za nas Zapadna Europa

Jasno, nisu autori krivi što ne znaju, pa misle da smo mi ovdje, samo zato što smo politički ušli unutar granica Europe poprimili i njezine manire, dosegli tu civilizacijsku ili bar kulturološku razinu. No baš tome i služi međunarodna kulturna suradnja. Dovođenjem izložbe ruskih autora u Zadar omogućeno je, ne samo da pokažemo Hrvatima Rusiju koja se skriva iza ruskih tenkova na granici s Ukrajinom, već i da Rusima pokažemo kakvi smo to mi, da oni kojima su došli s izložbom nisu ništa bolji od onih kojima se istom izložbom rugaju.

Sada, kad se vrate kući u ono što se nama čini kao nazadna totalitarna predsjednička monarhija, gdje se za pokazivanje sisa u crkvi završi u Sibiru, a transeksualci ne smiju voziti automobile, mogu parafrazirati Atheist Rap pa, kad ih Moskovljani pitaju kako je u Hrvatskoj, reći će: „Mi smo za njih Zapadna Evropa.“



Komentiraj

*


Copyright © 2012 Kupus.net. All rights reserved.
Designed by Theme Junkie. Powered by WordPress.