arhiva
naslovnica
kolumne
forum
kontakt

 

Ime Nenada Stipanića, 35-godišnjeg pisca iz Senja, u zadnje se vrijeme proširilo medijima posredstvom promotivnih napisa o velikom projektu – kriminalističkoj igranoj tv seriji „Mamutica“ – koju je HRT snimila prema scenarističkom predlošku što ga je Stipanić napisao u suradnji s mladim piscem Vladom Bulićem. Senzacija uvijek gladnim novinarima Stipanić je dodatno bio zanimljiv zbog svoje – kako to isti ti novinari vole reći – „filmske biografije“. Iako još relativno mlad, Stipanić naime ima bogato iskustvo stečeno radeći kao fizički radnik, izbacivač u diskotekama i kasinima, zaštitar i tjelohranitelj, što su sve poslovi kojima se bavi i glavni lik njegove knjige „Odlično je baviti se kriminalom (priče nezaštićenog svjedoka)“. Iz toga je lako zaključiti kako je Stipanić inspiraciju za napisano crpio iz vlastita života, što uostalom on u brojnim intervjuima i potvrđuje, naglašavajući pritom ipak kako se ne radi o dokumentarističkom prenošenju autentičnih događaja, već je riječ o fikciji temeljenoj na iskustvu prikupljenom iz prve ruke, (nezaštićeno) svjedočeći mnogokojem nelegalnom činu.

Radi se o zbirci petnaest ulančanih priča koja se može čitati i kao roman jer tekstovi kronološki prate događaje iz života istoga junaka, koji je ujedno i pripovjedač u prvome licu. Pripovjedača upoznajemo kao senjskog sedamnaestogodišnjaka koji sanja o uspješnoj boksačkoj karijeri, te ga pratimo na njegovom putu „do love bez znoja i rada“, popločanom opasnim namjerama i brojnim nelegalnim postupcima (utjerivanje dugova premlaćivanjem, kamatarenje, otmice, ucjene, i sl.), ali uvijek uz moralni kredo koji glasi „ne radim drogu i oružje“. Osim toga ironijski impostiranog  kvazi-moralnog pripovjedačevog stava, dociranja i moraliziranja u Stipanovićevu rukopisu nema ni u tragovima, baš kao što nema ni romantizacije kriminalističkog miljea kakvu nam Hollywood primjerice već desetljećima servira. Naprotiv, radi se o brutalno uvjerljivim isječcima strave o mračnom nakotu hrvatskih devedesetih, čiji su izdanci u međuvremenu uz političku podršku legalizirali ilegalno, iz podzemlja se preselivši u podsljemenske vile, pa nam se danas prezentiraju kao „ugledni građani i poduzetnici“, u po narudžbi krojenim odijelima, sa raznoraznih domjenaka,  „evenata“ i „partyja“, dok je  Stipanićev antijunak tek jedan od sitnih regruta u armiji besprizornih, odanih svojim mafijaškim „bossovima“ i spremnih na sve kako bi izbjegli puko životarenje.

Prevladavajući mračan ton Stipanić ublažava crnohumornom komikom te humorom koji proizlazi iz junakove lakomislenosti i nezrelosti, ali su tekstovi nerijetko garnirani i zrncima sentimentalnosti, jer junak ima svoju „malu“ koju, ne baš posve vjerno, ali ipak voli. Stipanić uspijeva biti krajnje uvjerljiv u kontekstualizaciji, njegove su priče žestoke, dinamične i odišu autentičnošću, posebice kod dijaloških dionica. Iako kvalitetom prilično ujednačene, najzanimljivijima se ispostavljaju priče iz prve polovice knjige, dok je primjerice rukopisni segment naslovljen „Detektiv“ prilično banalan i bezidejan, a priča „Izgubljen među usijanim stijenama“ posve suvišna i odaje tek autorovu nakanu da šokira, na način blizak Karakašu iz njegove zbirke „Kino Lika“. Inače, „Odlično je baviti se kriminalom“ je Stipanićeva druga knjiga, a čitatelji upoznati s pričama iz njegove prethodne, prije tri godine objavljene debitantske zbirke „Sprinteri u labirintu“ primijetit će da je u novome rukopisu autor poradio na simplifikaciji izričaja, svevši ga gotovo na razinu scenarističke funkcionalnosti, dok je pojedine tekstove iz prve zbirke karakterizirala autorska sklonost stilskom i strukturalnom eksperimentiranju, uz nerijetke metaliterarne ekskurse i brojne književne i pop-kulturne reference. „Odlično je baviti se kriminalom“ je zbirka koja čitatelja ne ostavlja ravnodušnim, ali i zbirka kojom  Stipanićev autorski potencijal još nije do kraja realiziran...

Ocjena: 7,5/10

Iz knjige:

Imam ideju, ali neću joj zasad reći, još ću odraditi mesara ovog ljeta i – kraj. Vratit ću se u Zagreb, kupiti detektor za zlato i srebro, nabaviti kartu svih mjesta gdje se nekad tražilo zlato i gdje god bi ga trebalo biti, detaljnu kartu na kojoj su tankom blijedom crtom označeni svi presušeni potoci u zemlji, gdje su označena sva mjesta na kojima su navodno gusari, uskoci i hajduci skrili ili zakopali svoja blaga, i svih rimskih nalazišta i spaljenih crkava, i svuda ćemo ići i tražiti i kopati dok ne nađemo. Postat ćemo ja, mala i dijete, čim malo poraste, lovci na blago. Otet ćemo ga.

 

Iz arhive:
"Patrola na cesti", Jurica Pavičić, 14.12.2008.
"Možeš malo glasnje?", Renata Valentić, 6.11.2008.
"Baba Jaga je snijela jaje", Dubravka Ugrešić, 12.10.2008.
"Tragom zmijske košuljice", Josip Mlakić, 6.9.2008.
"Tri", Drago Glamuzina, 5.8.2008.
"Srednji spol", Jeffrey Eugenides, 9.7.2008.
"U tvom zagrljaju zaboravljam svako pretrpljeno zlo", Krešimir Pintarić, 8.6.2008.
"Sjajna svjetla, velegrad", Jay McInerney, 5.5.2008.
"Nesanica", Marina Šur Puhlovski, 30.3.2008.
"Cipele za padanje", Lada Puljizević, 2.3.2008.
"Nula Nemo", Svjetlana Gjoni, 2.2.2008.
"Nestali ljudi", Ljiljana Filipović, 1.1.2008.

"Poglavnikova bakterija", Boris Dežulović, 9.12.2007.
"To malo pijeska na dlanu", Marinko Koščec, 13.11.2007.
"Lov na divlju ovcu", Haruki Muakami, 28.9.2007.
"Lijepi i prokleti", Damir Radić, 23.8.2007.
"Mirna ulica, drvored", Nada Gašić, 31.7.2007.
"Najbolji na svijetu", Zoran Krušvar, 23.6.2007.
"Dva", Igor Večerina, 4.6.2007.
"Povjesničarka", Elizabeth Kostova, 10.5.2007.
"Ples s mladom", Davor Špišić, 19.4.2007.
"Pet litara benzina", Kemal Mujičić Artnam, 26.3.2007.
"Izvan igre", Michal Viewegh, 5.3.2007.
"Miris suhih ruža", Tim Lott, 9.2.2007.
"Berlinski ručnik", Dražen Ilinčić, 21.1.2007.
"Dnevnik besposličara", Radenko Vadanjel, 30.12.2006.
"Krumpirova rodbina", Davor Slamnig, 9.12.2006.
"Crnci u Firenzi", Vedrana Rudan, 5.11.2006.
"Metastaze", Alen Bović, 11.10.2006.
"Posljednji dani panka", Gordan Nuhanović, 18.9.2006.
"Smetlar", Damir Miloš, 28.8.2006.
"Tigrova mast", Dražen Katunarić, 31.7.2006.
"Dobro je, lijepo je", Ivica Prtenjača, 12.7.2006.
"Psi i klaunovi", Josip Mlakić, 19.6.2006.
"Prva damska detektivska agencija", Alexander McCall Smith, 31.5.2006.
"Lolita u Teheranu", Azar Nafisi, 7.5.2006.
"Glineni kolos", Philippe Fusaro, 18.4.2006.
"Preživjeti s pingvinom", Andrej Kurkov, 25.3.2006.
"Hej, Nostradamuse!", Douglas Coupland, 2.3.2006.
"Misli...", David Lodge, 11.2.2006.
"Devet", Zrinka Horvat, 20.1.2006.
"Ljudi iz Želara", Kveta Legatova, 15.1.2006.
"Pop glazba iz Vittule", Mikael Niemi, 10.12.2005.
"Vita activa", Viktor Ivančić, 23.11.2005.
"Hansenova djeca", Ognjen Spahić, 4.9.2005.
"Crnac", Tatjana Gromača, 10.3.2005.
"Autobiografija Josifa Staljina", Ričard Luri, 20.2.2005.
"Kandže", Marko Vidojković, 13.1.2005.
"Zvrčko i Mljac", Holly Hobbie, 25.12.2004.
"Mi nismo bolesni", Ratko Radunović, 24.11.2004.
"Najbolje što se može dogoditi jednom kroasanu", Pablo Tusset, 12.11.2004.
"BDSM", Vladimir Paskaljević, 1.11.2004.
"Ljeto u gradu", Zoran Lazić, 22.10.2004.
"Putovanje u Trulalu", Wladimir Kaminer, 2.10.2004.
"Barrayar", Lois McMaster Bujold, 14.9.2004.
"Šumski duh", Goran Samardžić, 6.8.2004.
"Priča koja slijedi", Cees Nooteboom, 30.7.2004.
"Teta Liza: život protkan pjesmom", Zinka Čituš Čizmešija/Siniša Golub, 23.7.2004.

književnost
čuvaj se senjske ruke!
"Odlično je baviti se kriminalom (priče nezaštićenog svjedoka)"
Nenad Stipanić
Algoritam, Zagreb, 2008.
 Autor    Božidar Alajbegović