- Kupus.net - http://www.kupus.net -

Amateri: Trosjed na navlačenje

Posted By Ivan Kralj On 11.1.2011. @ 23:27 In Kritika | No Comments

KNAP: „Amateri“
osvrt na izvedbu 8.1.2011. u Kazalištu KNAP

Ocjena: 1 vote, average: 4.00 out of 51 vote, average: 4.00 out of 51 vote, average: 4.00 out of 51 vote, average: 4.00 out of 51 vote, average: 4.00 out of 5

Grga (Goran Grgić) i Krap (Ranko Zidarić) odlučuju snimiti domoljubni film. Motivirani prevlašću stranog kapitala te glavnih aktera i akterki koji uvijek dolaze od nekud drugdje, dvojac se odlučuje na potez koji bi pohvalila i Hrvatska gospodarska komora – proizvest će akcijski/aktivistički film s domaćim glumcima. Akcija se očekuje s donje strane pupka – glavna glumica Stela (Petra Dugandžić), pronađena putem oglasnika, kompletnu uslugu sa snimanjem računa 750 kuna; lokalni obdarenjak Kuka (Vilim Matula) bit će krevetni kaskader već za stotku. I to je budžet prvog hrvatskog pornića.

Blockbuster u hlačama Vilima Matule

„Amatere“, crnu komediju Borivoja Radakovića, na peščeničku je pozornicu postavio preminuli Petar Veček, uz dramaturške i glazbene savjete Marija Kovača. Na jednostavnu bijelu scenu (potpisuje ju sam redatelj), obilježenu tek brojnim cvjetnim teglicama, demodiranim lusterom i uokvirenim goblenima na zidovima, instalira se priča o bijedi koja izlaz iz kriza uvijek traži poročno: u alkoholu, oružju ili plaćenom seksu. „Amateri“ suptilno ocrtavaju robovlasništvo kao tekovinu nove hrvatske demokracije: Grga robuje izrabljivačkom trgovačkom lancu u kojem svakodnevno pati na blagajni, naoko ultimativni Krap pretvara se u maslac kad ga, pri snimanju pornića, telefonski ometa supruga, a noćna dama Stela širi noge prema uputama „krupjea“ Baje. Tek Kuka, čudo prirode nad čijom se alatkom „još nijedna nije žalila“, obdareni kvartovski dečko koji sporije shvaća, opravdava staru istinu kako je neznanje – blagoslov. Indikativno, upravo oni najmanje upućeni među nama, sugerira predstava, ostvaruju uzor poštenja.

Zabranjeno pušenje

Restriktivnost režima u kojima egzistiraju svi Večekovi likovi naznačuje se već u prvoj sceni. Grga i Krap ulaze u stan Grgine tetke poput provalnika, s baterijama i uključivanjem osigurača. Cijepljenom prostoru prekrivenom bijelim plahtama jedinu životnost daje pravi mali botanički vrt koji je tetka, za vrijeme izbivanja, povjerila Grgi na čuvanje i zalijevanje. Sve pod prismotrom vaze u kojoj počiva pepeo tetka Bore i s neispisanim pravilima o strogo zabranjenom pušenju i pomicanju predmeta u stanu. Grginu koproducentskom ulogu Krap parira video opremom – kamera koja je snimila već tri svadbe u rukama ovog vodoinstalatera ima postati umjetnički alat. Dvije kreativnosti spojene su na poslu koji nije njihov; ispod Grgina sakoa nazire se dućanska kuta, Krap iz svoje vodoinstalaterske radne uniforme nije niti izišao. Izdvojili su jedno poslijepodne da pokušaju biti – gazde.

Stela kao zvijezda amaterskog pornića - debitantska uloga Petre Dugandžić

Programska knjižica predstave Kazališta na Peščenici podsjeća nas da riječ amater dolazi od latinske riječi za ljubav (amor), te označava osobu koja se nekim poslom bavi iz ljubavi, a ne zbog materijalne koristi. U svijetu opakih profesionalaca, koji su ih sve redom okrenuli oko malog prsta ne bi li akumulirali zavidni kapital, ovi tragični likovi kreiraju oazu potencijalne budućnosti. Uz Grgin mobitel iz kojeg dopire podloga „Je t’aime“, te uz Krapov iz kojeg dopiru konstantni pozivi supruge koja naručuje da nakon posla kupi i krumpir (koji će poslije jadnik morati i skuhati – kako atipično!), Stela i Kuka višekratno pokušavaju odraditi „stvar“, na štetu tetkina trosjeda, pokoje biljke i Grginih živaca. Humoristični koloplet situacija uspješno golica publiku, s nemalom dozom aluzija na svakodnevicu koja, doduše u rukavicama, ne zaobilazi ni predstavnike političke moći (Sabor, Vladu, pa i premijerku osobno).

Pornografija kao bijeg

„Pornografija je opijum za narod. Bez pornografije nema demokracije“, ustvrđuju amateri. Pornografija (a koja dolazi od grčke riječi za Stelu) ispisuje se ovdje kao magično rješenje za perverznu raspodjelu društvenog kapitala i sreće. Ona je utješni bijeg za neuspješne krumpir salate i broš poruke, ali i simbol neostvarene čežnje. Podsjeća nas da najveći dobitak ne osiguravaju mešetarenja s privatizacijom, lake zarade na burzi ili nešto teže u kladionici. Matulin Kuka (još jedna uspješna rola ovog iznimnog glumca) sposoban je slaviti i samu činjenicu bivanja u pravu ili bivanja u miru sa samim sobom. Natruhe tog neprocjenjivog bogatstva donekle ironizira i uloga Petre Dugandžić, u zavodljivom debitantskom izdanju pomirene „kurve po struci“. Ekstremna nervoza Grgićeva Grge (kojem se svijet raspada već od razmišljanja o mrlji na tetkinoj deki ili nemogućim scenarijima nesreće prema domino-efektu) i nedovoljno ekstremno pucanje Zidarićeva Krapa (a koji u cijeloj avanturi doista gubi – teško zarađen novac!) pokazuju se kao karike manje uvjerljivosti njihovih izvedbi, ali i karikirani temelji poučnosti; rješavanje vlastitih teških sudbina ne treba polagati u kopiranje recepata koji su i nama naštetili (eksploatacija najamnog rada). Katkad se treba izravno usprotiviti autoritetima, makar paleći cigaretu tamo gdje to nije dopušteno.

Tetkin trosjed kao zavod za zapošljavanje


Article printed from Kupus.net: http://www.kupus.net

URL to article: http://www.kupus.net/amateri-trosjed-na-navlacenje/

Copyright © 2013 Kupus.net. All rights reserved.